6- امام ابوالحسن الرضا « ع »و استشاد به «انجیل»
حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا « ع » نیز، در مناظراتی که با عالمان مسیحی روزگار خویش کرد، بر پایه استناد به انجیل - که در آن روزگار کمتر دستخوش تحریف شده بود، وحافظانی نیز داشت2 – وجود بشارت به ظهور پیامبر اکرم و خبرآمدن او را، در دین عیسی و به زبان وی، مدلل داشت. خوب است در اینجا این بشارت را بیاوریم . در ترجمه « تفسیر طبری » شرح بشارت عیسای مسیح « ع »، با نثر زیبا و شیرین آن روزگار، چنین آمده است :
و عیسی – علیه السلام- از هجرت باز آمد، و خلقان را آیتها بنمود. و مرده را زنده گردانید. و از گل صورت مرغی بکرد، و بدان اندر دمید، و زنده گشت به فرمان خدای عزوجل، و بپرید. و خدای عزوجل او را انجیل فرستاد از آسمان. و اهل بیت المقدس می گفتند که: او این همه، به جادوی، همی کند. پس عیسی را از ایشان اندوه آمد و برخاست، و از شهر بیرون آمد، و بر گروهی گازران که جامه همی شستند بگذشت و مرآن گازران را گفت که: من هجرت خواهم کرد، و به نزدیک خدای عزوجل می روم، چنانکه پیغامبران دیگر کردند .
و از آن گازران، دوازده تن با او برفتند، و آن حواریان بودند . و حواری، به – تازی، گازر باشد، لانه یحور الثیاب، یعنی سپید کند جامه، چنانکه گفت عزوجل: «کما قال عیسی بن مریم للحواریین: من انصاری الی الله، قال الحواریون:نحن انصارالله ...» چنانکه گفت عیسی پسر مریم گازران را : کیست یاری ده من، سوی خدا (در راه خدای و حرکت به سوی خدا و نشر دین خدای ) عزوجل ؟ گفتند گازران : ماییم یاری دهنده تو سوی خدای، عزوجل.
پس چون این حواریان با او برفتند ، خلقی نیز بروگرد آمدند ، و بدان بیابان اندلس اندر شدند ، و نانی و توشه ای نداشتند ، و خدای عزوجل ، ایشان را خوانی فرستاد. و ایشان گفتند که : این جادو است که در بیابانی چنین ، خوانی چنین ،پدیدار آورد. پس حق تعالی ایشان را مسخ گردانید ، و از صورت مردم بگردانید ....
و عیسی – علیه السلام – از آن هجرت بازگشت ،و خلقان را پیدا شد ،که او پیغامبر خدای است، و انجیل برایشان خواند، و خدای عزوجل،حدیث پیغامبر ما محمد – صلوات الله وسلامه علیه- اندر انجیل پیدا کرده بود . پس عیسی –علیهالسلام- آن انجیل برخواند که : خدای عزوجل، مرا به سوی بنی اسرائیل فرستاده است به پیغامبری ، و همه پیغامبران که از پیش من بودند ، همه راستگوی بودند ، و آن کتابها که خدای عزوجل ،بدیشان فرستاد و شریعتها که بنهاد ،از عهد آدم تا وقت موسی، همه راست است .
پس بشارت داد ایشان راکه :پس از من پیغامبری بیرون آید از عرب ، نام او«احمد» . و چون بیرون آید مردمان او راجادوخوانند ،واورا براست ندارند.وبه انجیل اندر همچنین پیدا کرده بود . وپس از عیسی – علیه السلام – انجیل به دست آن حواریان اوفتاد .واین قصه بگفته آمده است . پس چون پیغامبرمابیرون آمد ، نام پیغامبر ما از انجیل بگردانیدند، و با آن جهودان یکی شدند و گفتند :آری ،به انجیل اندر است که پیغامبری از عرب بیرون آید ، و لیکن این محمد نه آن پیغامبر است ...
2-تفسیر «نورالثقلین» ج5 ص 313-314